Thursday, August 21, 2008

Kembali kepada Allah dan Rasul


"Sabarlah... kita guru, kerja buat kita mulia, kita mendidik. Tak usah berbalahlah..ingat Allah selalu"
Tuan-tuan yang mulia,
Pesanan dari Kalamullah ( intipati )

" Sesungguhnya orang mukmin itu adalah bersaudara maka (jika mereka berkonflik) damaikanlah antara kedua-dua saudaramu..(49:10, 4:135)
"..dan apabila kamu menghakimi antara manusia hendaklah kamu berlaku adil..." (4:58)

" Wahai orang-orang beriman, jika kamu bertelagah atau berlainan pendapat tentang sesuatu, kembalikanlah ia kepada Allah (al-Quran) dan Rasul (sunnah) jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu dan lebih baik akibatnya (4:59), ( lihat juga 4:65)


Inilah maksudnya apabila saya mengesyorkan kembali kepada agama. Kita sebenarnya tiada pilihan lain selain dari apa yang dianjurkan oleh Islam. Sebagai manusia yang menganggotai sesebuah organisasi terutamanya organisasi pendidikan, kita sering terdedah dengan konflik dan saban waktu emosi dan fikiran kita terganggu oleh kerenah pengurusan dan birokrasi. Kita sering kali tertindas dan ditekan dari pelbagai sudut ketidakadilan. Kita dicabar dengan pelbagai situasi dan keadaan.

Oleh hal yang demikian, siapapun kita, kita perlu menetapkan komitmen yang utuh dan jitu bagi menghadapi cabaran besar dan hebat itu. Agama kita selalu menganjurkan agar tahap kesabaran perlu mengatasi api kemarahan. Hal ini lumrah. Bukankah kita sudah dewasa dengan kerenah birokrasi. Kita bukan anak-anak kecil yang tidak tahu sepak terajang politik pendidikan. Malah kita sering kali berada di pihak yang ditekan dan bukankah kita masih boleh meneruskan kehidupan ini dengan jayanya sehingga ke peringkat ini. Mengapa tiba-tiba kita sanggup membiarkan emosi menguasai diri? Mengapa tiba-tiba kita bagai kehilangan punca? Bukankah kita sudah cukup matang untuk berdepan dengan segala tekanan dan cabaran? Kita ingin lari? ke mana kita hendak pergi? Adakah agama kita menganjurkan demikian? Rasulullah berhijrah bukan lari. Itu dua perkara yang langsung tidak sama. Kita perlu berada di situ untuk memulihkan keadaan. Meninggalkan tempat itu dengan alasan perbezaan pendapat, hanya akan mendedahkan kita kepada cemuhan bahawa kita lemah. Pilihlah permuafakatan seperti yang dianjurkan oleh Islam. Tuan-tuan ialah manusia pilihan Allah yang cukup kuat dan matang. Sebab itu tuan-tuan dipilih sebagai pentadbir.

Peranan orang tengah perlu berfungsi sebagai syura (consultation), iaitu cara utama penyelesaian sebarang perbezaan dan konflik. Konsep syura adalah meliputi proses perbincangan dan perundingan yang menjadikan asas kompromi dan permuafakatan sebagai jalan terbaik menyelesaikan kekusutan. Pendapat-pendapat dari sarjana Barat tentang cara penyelesaian konflik agak berbeza dengan konsep Islam.

Islam meletakkan asas perundingan dan permuafakatan sebagai landasan kukuh sedangkan idea-idea barat lebih mendasari konsep tindakan dan hukuman. Bagi kita, siapa yang bersalah, siapa yang menjadi punca, itu semua bukan kaedah menyelesaikan konflik. Permuafakatan tidak akan dapat dicapai jika kita membuat pertuduhan. Apatah lagi jika pertuduhan itu tiada asas kebenaran. Oleh itu jangan buat pertuduhan jika ingin mencari persepakatan dan permuafakatan. Inilah peranan orang tengah sebagai penganjur syura.

No comments: