Sunday, September 14, 2008

Kekejaman Israel melampaui batas-batas kemanusiaan..

Semoga qasidah Habib Abdullah Hadad (pujian utk rasulullah) ini akan menyegarkan jiwa kita untuk menghayati penderitaan anak-anak ini..



Ya Allah..puteri-puteri Islam, masih kecil tetapi kuat semangat jihadnya, menentang Israel dengan lapar dan dahaga..Ramadhan 1429H menyaksikan penentangan berterusan rakyat Gaza terhadap kekejaman Israel


Masih Terdapat 340 orang kanak-kanak Palestin di penjara Israel

Ramallah – Sehingga Sabtu, 13 September 2008 / 13 Ramadhan 1429H terdapat kira-kira 340 orang kanak-kanak palestin yang dipenjarakan di Israel

Lembaga Waid untuk Tahanan di Palestin menegaskan bahawa pemerintah Israel pernah menangkap dan menahan lebih dari 3500 kanak-kanak sejak Intifadlah. Kini mereka masih menahan 340 yang tersebar di penjara-penjara yang ada.

Jumlah itu terbahagi sebagaimana berikut; 104 org kanak-kanak di penjara Talmud, di Auvar 80 org, di Naqab 38 org, di Magedo 45 org dan bakinya di pusat-pusat investigasi Israel. Di samping itu seramai 312 kanak-kanak yang sudah dijatuhi pelbagai jenis hukuman dan 107 masih menunggu giliran manakala 10 org ditahan dengan status tahanan pentadbiran.

27 org daripada mereka berusia bawah 15 tahun , dua tahanan belum berusia 13 tahun, 150 ditahan di bawah usia 18 tahun dan 99 peratus drp mereka dijatuhi siksaan 'ringan' iaitu kepalanya dibungkus dengan guni dan dipukul.

Secara rasminya, undang-undang Israel membolehkan penahanan kanak-kanak di bawah umur 16 tahun. Hal ini bertentangan dengan Konvensyen Geneva-PBB (pasal 1)
Lembaga Waid menegaskan bahwa Israel tidak mengambil kira aspek kesihatan anak-anak Palestin yang mereka tahan. Semua penyakit yang dialami oleh tahanan Palestin dirawat dengan sederhana.

Laporan berita ini jelas menggambarkan kepada kita betapa kanak-kanak palestin masih menjadi buruan dan bahan siksaan dan ugutan oleh Israel. Hal ini sebenarnya jelas bertentangan dengan undang-undang antarabangsa yang berkaitan dengan keselamatan dan perlindungan terhadap kanak-kanak. Tetapi siapakah Israel yang akan mematuhi undang-undang antarabangsa? Zionis Israel sekali-kali tidak akan berkompromi walau sedikitpun apabila berhadapan dengan isu rakyat palestin. Walaupun rakyat palestin itu hanya kanak-kanak yang masih kecil...

No comments: