Thursday, August 21, 2008

Masih ada jalan...

Datuk Alimuddin Mohd Dom, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
"Pengurusan tertinggi organisasi pendidikan perlu menyelesaikan sendiri konflik yang dihadapi.."

Berjumpa kembali.
Sebarang konflik, terutama yang melibatkan organisasi masih boleh diselesaikan dengan kaedah perundingan dan penyatuan fikiran. Itupun jika pihak-pihak yang berkonflik mahu mencari jalan penyelesaian. Jika tidak, konflik hanya akan menyebabkan organisasi dilanda permasalahan yang besar dan bergerak menuju kegagalan. Oleh hal yang demikian, jika konflik sudah merekah dan merebak. Tambahan pula ahli-ahli organisasi sudah mengetahui dengan jelas siapa yang berkonflik dan apakah punca konflik tersebut, tidak ada jalan lain selain mencari penyelesaian. Piahk-pihak yang berkonflik, terutama mereka yang berada di peringkat atasan/pengurusan tidak wajar membiarkan ahli-ahli organisasi berada di dalam keadaan yang serba salah dan syak wasangka. Mereka perlu mencari jalan keluar agar perjalanan organisasi dapat diteruskan.

Sebagai penawar kepada bara konflik yang membelenggu mereka, pihak-pihak yang berkonflik bolehlah kembali kepada asas kompromi yang mudah iaitu menjadikan agama sebagai cara terbaik untuk menyelesaikan masalah. Ini sahaja jalan yang ada dan yang terbaik pada peringkat permulaan. Sesiapa sahaja yang berkonflik boleh menggunakan kaedah ini sebagai penawar awal. Penawar adalah perkara penting bagi setiap bisa akibat gigitan konflik. Jadi, jangan malu untuk berkompromi dan jadikan agama kita sebagai penawar kepada bara konflik yang melanda. Ingatlah, kita ada urusan yang sangat penting untuk diselesaikan. Jangan biarkan konflik dalaman mengganggu kerja-kerja kita yang lebih penting.


Untuk tulisan yang akan datang saya akan membicarakan tentang peranan 'orang tengah' dalam penyelesaian konflik organisasi.

No comments: