Friday, January 2, 2009

Tuan-tuan..inilah dia Sheikh Sayyed Hassan Nasrallah..orang yang paling ditakuti oleh Israel


Sheikh Syyed Hassan Nasrallah, pemimpin kanan Hizbullah ialah orang yang paling digeruni oleh Israel dan Amerika Syarikat. Begitu banyak perancangan untuk membunuh beliau yang telah diatur dengan begitu rapi oleh Israel dan Amerika, tetapi semuanya gagal. Dua hari yang lalu, beliau telah mengeluarkan kenyataan yang mengkritik Mesir. Beliau berpendapat, "Kedudukan Mesir adalah kunci dari penyerangan Israel ke Jalur Gaza. Dengan membuka perbatasan Rafah, Mesir sudah turut membantu membunuh orang Palestin dan menjadi pencetus kepada kekejaman Israel." Kenyataan Nasrallah secara berani dan berterus terang ini telah membangkitkan kemarahan pemerintah Mesir. Menteri Luar Negeri Mesir, Ahmed Aboul Gheit, mengatakan bahawa Hizbullah sedang mencari-cari masalah dengan Mesir. Nasrallah membalas dengan menyatakan bahawa dia bukan mencari masalah dengan sesiapa, tetapi dia akan menentang sesiapa sahaja, terutamanya negara-negara Islam yang pengecut dan bersekongkol dengan Israel dan Amerika. AllahhuAkbarrr!!!

Aboul Gheit menegaskan rakyat dan tentera Mesir menentang pernyataan Nasrallah tadi. Namun kenyataannya, demonstrasi rakyat Mesir semakin hebat. Rakyat Mesir telah keluar beramai-ramai di jalanan bagi menyokong Nasrallah dan membantah tindakan pemerintah Mesir yang membiarkan Israel memakai Rafah sebagai laluan menuju Jalur Gaza. Rakyat Mesir yang majoritinya Islam sangat kecewa dan malu dengan keputusan pemerintah yang memang mendokong Israel jahanam.

Isu pengeboman Gaza ini telah membangkitkan naluri saya untuk update blog yang telah bersemak-samun terbiar begitu lama...

No comments: